تاخیر در پرواز آن هم در ایران تبدیل به یک روتین عادی شده است و بسیاری از شرکتهای هواپیمایی با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند، اما آیا مسافران از حقوق خود در این شرایط آگاهی دارند؟
تاخیر پرواز به عوامل مختلفی بستگی دارد در بیشتر موارد این تاخیرها مستقیما با سلامت مسافرین در ارتباط است برای مثال مشکلات امنیتی یا نقص فنی از جمله عوامل ساده برای تاخیر هستند که هر کدام از آنها ممکن است در طول پرواز برای مسافرین خطرآفرین باشند. به همین سبب تا زمان رفع این مشکل پرواز انجام نخواهد شد، اما در چنین شرایطی حقوق مسافرین باید رعایت شود.
تاخیرهای زیر یک ساعت را میتوان متداولترین نوع دانست و عملا جز انتظار برای پرواز نمیتوان منتظر چیزی دیگری بود. تاخیرهای زیر یک ساعت در همه دنیا مرسوم است و مسافرین با کمی صبر و حوصله میتوانند سوار هواپیما شده و به سمت مقصد راهی شوند.
تاخیرهای بین یک تا دو ساعت هنوز شامل قوانین حقوق مسافر نمیشود، اما در اغلب موارد شرکت هواپیمایی باید از مسافرین به صورت رایگان پذیرایی داشته باشد. با اینکه این مورد خود میتواند عاملی برای تاخیر بیشتر هواپیما باشد، اما از جمله حقوق مسافرین شمرده میشود ولی گاها از سوی ایرلاینها نادیده گرفته شده و پذیرایی از مسافرین صورت نمیگیرد.
تاخیر بالای دوساعت طبق قوانین باید جایگزین شده و یا به طور کامل هزینه به مسافر استرداد گردد. در این شرایط باید ایرلاین هر لحظه که متوجه تاخیر شد به مسافرین اطلاع داده و مسافرین نیز باید قبل از فرارسیدن زمان پرواز، بلیط و صندلی خود را باطل نموده و پول خود را پس بگیرند.
در چنین شرایطی اگر اشکالی از سمت آژانسهای گردشگری رخ دهد، مسافر متضرر نخواهد شد و تمامی خسارتها را آژانس گردشگری باید متقبل شود.